AIPM 2018
Applied Informatics PhD Meetup
Rekapitulace a soubor prezentací ze 4. ročníku komunitního setkání doktorandů, školitelů a konzultantů, Praha - Jižní Město, 22.6.2018
Úvodní přivítání (V. Svátek)
Prezentace stáží a projektů souvisejících s doktorským studiem, resp. vědou na FIS
- postdoktorská stáž v oblasti Data Science, Univerzita Darmstadt (T. Kliegr) - prezentace (společná s dalším bodem)
- projekt IGA „Využití crowdsourcingu pro evaluaci efektu psychických jevů na srozumitelnost prezentace modelů strojového učení“ (T. Kliegr)
- projekt IGA „Využití otevřených dat v rámci Competitive Intelligence“ (J. Černý) - prezentace
- projekt IRS „Příprava doktorského předmětu Metody návrhového a kvalitativního výzkumu“ (A. Buchalcevová, M. Doležel)
- projekt IRS „Podpora spolupráce mezi doktorandy kvantitativních a informatických oborů“ (V. Svátek)
- účast na letní škole NEMO (R. Vondrovic - tlumočil V. Svátek) - stručná zpráva
Krátké prezentace stavu práce, problémů a příležitostí jednotlivých doktorandů, ev. i celých pracovních skupin, které zastupují
Jednalo se spíše o představení aktivit jednotlivých doktorandů, kteří byli na místě přítomni: T. Církovský, J. Černý, M. Dudáš, F. Espinoza, R. Novák, P. Sládek, V. Šubrta a M. Zbořil.
Své zkušenosti dále prezentovali i tři nedávní absolventi (a nyní již zčásti konzultanti) DS: Š. Alexa, M. Doležel a T. Kliegr.
Naopak se svými plány se svěřili doktorandi nově nastupující od září 2018: V. Kohoutová, V. B. Nguyen, J. Svoboda, T. Zichová a J. Zikmund.
Podle hlasování zastoupených doktorandů byla přítomná skupina zhruba rovnoměrně rozdělená na tři části: doktorandi zaměření primárně akademicky, primárně do praxe, a mix.
Jde zřejmě o reprezentativní složení pro obor Aplikovaná informatika.
Otevřená diskuse
Diskuse se věnovala věcným (náplň předmětů, tematické oblasti, publikační platformy apod.) i organizačním otázkám doktorského studia.
Největší pozornost se soustředila na tyto problémy (a návrhy ze strany doktorandů):
- zbytečná papírová administrativa DS i ve srovnání s nižšími stupni studia - co by se dalo řešit elektronicky, např. digitálním podpisem?
- skladba a způsob vyučování předmětů:
- zájem o posílení propedeutické části výuky, ovšem metodologie by se měla ověřovat praxí, ne jen biflovat
- odborné předměty by měly být pojaty dostatečně obecně; měly by v úvodu zahrnovat nejen zadání literatury, ale i úvodní shrnující přednášku usnadňující orientaci, co je v oboru "horké"
- ukončení předmětu by mělo mít charakter vědecké rozpravy spíš než zkoušení
- jak publikovat, aby se to "počítalo": ve Scopusu je už nejen řada CEUR, ale i konference organizované AIS
- co může být motivací pro zapsání na DS namísto dělat výzkum v "korporátu", případně consultingové projekty - viz s. 17 úvodní prezentace - doktorandi navíc zmínili:
zisk titulu; možnost podílet se na výuce; dále i zájem o diseminaci znalostí, menší tlak na "aby z toho něco bylo", menší riziko "předisponování" na jiné téma vnějším tlakem (to vše souvisí se "svobodným výzkumem")
- zátěž výukou studentů: měla by klesat s rostoucím ročníkem studia; ideálně předměty s dobře připravenými materiály a vyučované více lidmi, kteří si mohou radit;
hodilo by se absolvovat kurz pedagogických dovedností;
vhodné raději rozdělit výuku podle tematických bloků než podle výukových skupin (pak není třeba se učit tolik nových věcí, a zátěž je jen část semestru, i když vyšší);
přímá výuka by měla být v principu nahraditelná vedením prací, a mohla by být snížena/zrušena i doktorandům, kteří už mají excelentní publikace a pracují na dalších;
Společenský program
Plánovaná společná vycházka byla zrušena kvůli dešti i časovému tlaku - společný "nevědecký" byl jen oběd v menze...