FIS proti dezinformacím na českém internetu
TISKOVÁ ZPRÁVA:
Fakulta informatiky a statistiky VŠE se stala partnerem spolku NELEŽ (www.nelez.cz). Ten bojuje proti šíření dezinformací na internetu a to prostřednictvím zodpovědného umístění reklamy, která je pro pochybné portály šířící “fake news” často hlavním zdrojem příjmů. Do nové spolupráce budou zapojeni i studenti skrze své seminární a závěrečné práce.
“Českou společnost v posledních letech zaplavily systematicky vyráběné dezinformace, které poštvávají lidi proti sobě. Někteří mají problém rozeznat pravdu od lži nebo posoudit, zda sebou nenechávají pouze manipulovat.” vysvětluje Richard Stiebitz, jeden ze sedmi zakladatelů spolku NELEŽ.
Dezinformační weby si vydělávají díky reklamním bannerům okolo článků. Inzerenti při objednávce reklamy často ani netuší, že se jejich sdělení může objevit na webech manipulujících s lidmi a fakty. S tímto uvědoměním zakladatelé spolku aktivně oslovili firmy, kterým pomohli stáhnout inzerci z pochybných stránek a nasadit ji znovu a lépe. Aktivních podporovatelů je v tuto chvíli více než 50 soukromých i státních, lokálních i mezinárodních firem v čele s největšími online inzerenty, kterým není lhostejné v jakém kontextu se pohybuje jejich značka a sdělení. “Spojovat svoji značku s prostředím, které vyzývá k nesnášenlivosti vůči některým skupinám lidí, je pro značku nešťastné a přináší reputační riziko.” dodává Stiebitz. Iniciativě se přitom členové věnují dobrovolně ve svém volném čase a spolupracujícím firmám slibují kromě společenské prestiže a podílu na zachování demokracie i stabilnější trh s erudovanějšími spotřebiteli.
Dřívější kreativní ředitel reklamní agentury Wunderman Stiebitz dlouhodobě spolupracuje s Katedrou multimédií FIS a v roce 2020 se stal i jejím členem. Společně s vedoucím katedry Zdeňkem Vondrou vyučují předmět Řízení multimediálních projektů, kde se studentské reklamní agentury v rámci minulého semestru popasovaly i se zadáním pro projekt NELEŽ. “Díky této spolupráci jsou studenti v těsném kontaktu s reálným zadavatelem a zároveň pro ně má projekt hlubší morální přesah, což současná generace oceňuje. Hodnocení se navíc neúčastní pouze Richard, ale i další členové spolku v čele s předsedou Romanem Číhalíkem.” komentuje Vondra.
Umístění internetové reklamy je automatický proces na základě složitých algoritmů, které většinou nejsou široké veřejnosti známé. Jejich rozklíčování si slibuje i předseda spolku Číhalík: “Právě kvůli studiu dalších i společenských souvislostí šíření fake news, jsme se propojili s Fakultou informatiky a statistiky. Studentům i vedení fakulty záleží na zachování demokratické společnosti, a co je ještě důležitější – jsou ochotni do ní investovat svůj čas a vědomosti.”
Partnerství FIS a NELEŽ se v roce 2020/21 rozroste na seminární, bakalářské a diplomové práce studentů, kteří budou mít chuť se věnovat tématu boje proti dezinformacím. Nabízí se např. průzkum metodiky určování dezinformací ve vybraném médiu nebo hledání podstaty a charakteristických rysů dezinformací. “Oceňujeme, jakou práci spolek NELEŽ vykonává, a cítíme potřebu do projektu zapojit i akademickou sféru. Přísun zajímavých témat pro naše studenty může být důležitým krokem na cestě za objektivními médii na českém internetu.” komentuje děkan FIS Jakub Fischer. Studenti zajímající se o zmíněnou problematiku mohou pro více informací kontaktovat Zdeňka Vondru (KME) na adrese zdenek.vondra@vse.cz.